Epost er viktig. Hvis du vil mestre jobb, privatliv, fritid, skole eller studier så er det faktisk viktig at du mestrer epost. Epost er ikke vanskelig, men når du først havner bakpå så mister du oversikt, kontroll og til slutt interessen.
Begynn å organisere epost
Se på innboksen din som kjøkkenbenken din. Her skal epost være frem til du har lest den. Når du leser en epost så skal en av tre ting skje, enten umiddelbart eller etter du har svart på den.
- Du sletter den (det er lov).
- Du arkiverer den (ikke i innboksen din) hvis du ser for deg at du kan få bruk for den igjen.
- Du markerer den for oppfølging, til å bli lest seinere, eller med at du venter på respons fra andre før du kan følge den opp.
Meld deg av nyhetsbrev
Meld deg av alle nyhetsbrev du ikke er interessert i. Hvis du får mer enn ett eller to om dagen så er det ikke noe poeng. Bla helt ned i bunnen av nyhetsbrevene du mottar og trykk på "Unsubscribe/meld deg av" lenken. For de nyhetsbrevene du vil ha bør du lage egne regler som sorterer de vekk fra innboksen med en gang du får de. På den måten kan du lese de når du vil. Det er du som skal styre tiden din. Ikke innboksen din.
Begynn med blanke ark
Merk all epost i innboksen din som lest og flytt den til arkiv mappen din. De fleste epostklienter har en egen arkiv funksjon. Bruk denne. Når innboksen din er tom så begynner du med de to stegene over. I starten må du bruke litt tid på å melde deg av nyhetsbrev og eventuelt lage regkler. Men etter en uke eller to med ekstra innsats vil du se at du faktisk får oversikt og at innboksen din igjen blir ett nyttig verktøy.
Lykke til 😸